mordasiewicz

Menu główne

Borders, Lothian

Szkocja > Szkocja 2013

Poniedziałek 15 lipca 2013 wcześnie rano wyruszyliśmy do Szkocji. Do granicy mieliśmy 304 kilometry - i już przed godziną 9-tą byliśmy w Carter Bar.

Do Szkocji wjechaliśmy w Carter Bar gdzie zrobiliśmy kilka pamiątkowych fotek.

Renata, Julian oraz ja w Carter Bar

Niedaleko od granicy zwiedziliśmy Jedburgh Abbey – opactwo budowane w latach 1138 – 1285, wielokrotnie niszczone i palone.

Ruiny katerdy Jedburgh

Kolejnym odwiedzonym przez nas obiektem była Melrose Abbey - najstarsze w Szkocji opactwo (ok roku 650 n.e.), zniszczone w 839 r., odbudowane w 1136 r. przez króla Dawida I. W 1996 roku podczas wykopalisk na terenie opactwa znaleziono stożkowatą urnę, przy której znajdowała się tabliczka z napisem: "zamkniętą urnę zawierającą serce wykopano pod podłogą Katedry Melrose w marcu 1921 roku". Przypuszcza się, że jest to serce Roberta the Bruce. Pojemnik został ponownie pogrzebany w 1998 roku.

Z punktu widokowego Scotts View ulubionego miejsca Sir Waltera Scotta można podziwiać dolinę rzeki Tweed.

Niedaleko od Scotts View stoi zbudowana w 1814 roku z czerwonego piaskowca statua Williama Wallace.

Dryburhg Abbey (1150 r.) to trzecie tego dnia opactwo na naszej trasie.

Dojeżdżając do miejscowości Kelso zajechaliśmy do Floors Castle zamku zamieszkałego, będącego własnością 10th Duke of Roxburghe. Zamek zbudowany został w 1721, udostępniono do zwiedzania w 1977. Odwiedziło go już ponad milion turystów.

W Kelso są także ruiny Kelso Abbey olbrzymiego opactwa z XII wieku. Na początku XX wieku dobudowano krużganki Memorial Cloister na cześć 8. Księcia Roxburghe.

Wieczorem dotarliśmy do Edynburga na nocleg.
Kolejny dzień to zwiedzanie regionu Lothian. Zaczęliśmy od Tantalon Castle. Ruiny tego XIV-wiecznego zamku, zbudowanego z czerwonego piaskowca,  stoją na urwisku nad zatoką Firth of Forth. Naprzeciwko widać Bass Rock (107 m.n.p.m.)
skałę z latarnią morską z 1902 roku oraz rezerwatem ptactwa.

Niedaleko od Tantalon Castle góruje nad okolicą North Berwick Law (187 metrów) stożkowe wzgórze wulkaniczne. Na wzgórzu stoi obecnie replika szczęki wieloryba oryginalna stała od roku 1709 i w 2005 zawaliła się z przegnicia.

National Museum of Flight to kolejna atrakcja na naszej drodze. Największą atrakcją jest Concorde i możliwość wejścia na jego pokład. W muzeum zgromadzono wiele atrakcyjnych samolotów z czasów 2. Wojny, a także samolotów współczesnych – zarówno cywilnych, jak i wojskowych.

Już drugiego dnia pobytu w Szkocji na naszej trasie pojawiła się destylarnia whisky. Pierwsze zakupione wejściówki do Glenkinchie okazały się ostatnimi. W Glenkinchie otrzymaliśmy bowiem paszporty „THE FRIENDS OF THE CLASSIC MALTS” upoważniające do bezpłatnego wstępu do kilkunastu destylarni w Szkocji.

Przed powrotem do B&B w stolicy odwiedziliśmy miejscowość Rosslyn ze słynną kapliczką z 1446 roku.