mordasiewicz

Menu główne

Orkady

Szkocja > Szkocja 2013

Rankiem w poniedziałek 22 lipca, nie zrażeni paskudną pogodą (bardzo mocna mgła), pojawiliśmy się w porcie w John o'Groats, by wejść na prom płynący na Orkady. Wykupiliśmy wycieczkę Maxi Tour  i o 8.50 ruszyliśmy w kierunku Orkadów.

Z promu zeszliśmy w miejscowości Burwick - tam czekał na nas nieduży autobus z kierowcą przewodnikiem. Pomiędzy wyspami Orkadów zbudowane są groble - kilka z nich nazywa się barierami Churchilla. Zbudowane zostały w czasie II wojny światowej przez włoskich jeńców w celu zatrzymania ataków łodzi podwodnych na Scapa Flow - w czasie II wojny była to główna baza Royal Navy.
Krótka relacja z przejazdu busem po Orkadach jest na pierwszej stronie poświęconej podróży Szkocja 2013 - "Wyprawa"

W drodze do Stromness nasz bus zatrzymał się na punkcie widokowym, z kórego można było podziwiać wyspę Hoy - drugą co do wielkości (po Mainland) wyspę na Orkadach

W portowym Stromness mieliśmy czas na spacer po miasteczku oraz na kawę z lokalnymi ciasteczkami.

Ze Stromness udaliśmy się do Scara Brae - najlepiej zachowanej osady neolitycznej (wpisane w 1999 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO). Do roku 1850 osada ta była przykryta piaskami zatoki Skaill. Sztorm i silne wiatry odsłoniły osadę. Prace archeologiczne prowadzone w trzeciej dekadzie XX wielu w pełni odsłoniły osadę, składającą się z 8 kamiennych domostw, połaczonych kamiennymi tunelami. Każde domostwo to około 40 m powierzchni mające pośrodku kamienne palenisko. Umeblowanie izb było z kamienia. W planie architektonicznym był nawet system kanalizacji. Osiedle było zamieszkanie od około 3100 roku p.n.e przez blisko 600 lat - porzucone wskutek zmian klimatu.

W sąsiedztwie Scara Brae stoi Skaill House - dom z 1620 roku należący do rodu Laird. Pierwszym właścicielem był biskup Orkad - George Graham. Siódmy potomek Laird - William Watt Graham odkrył Scara Brae

Kolejny przystanek to Ring of Brodgar - neolityczny krąg kamienny (także na liście UNESCO) - zbudowany między 2500 a 2000 r. p.n.e. Średnica kręgu to 104 metry - największy w Wielkiej Brytanii. Do dziś zachowało się 27 spośród 60 kamieni.

W kręgu Ring of Brodgar znalazłem coś, co mnie zaciekawiło - jeden z kamieni został rażony piorunem i przełamał się - i niby nic dziwnego - ale stało się to dokładnie w dniu moich 22 urodzin.

Standing Stones of Stenness to kolejny krąg kamienny. To mniejszy krąg od Stones of Brodgar - średnica 32 metry i 12 kamieni - ale także jest na liście UNESCO, a jego pochodzenie to 3000 lat przed naszą erą.

Kolejnym etapem naszej podróży była stolica Orkadów Kirkwall. Po drodze - przez szyby autobusu - pojawiały się ciągle piękne widoki - góry, jeziora, chmury i słońce - gra cieni i świateł

W Kirkwall mieliśmy czas na zwiedzenie St.Magnus Cathedral - katedry zbudowanej w 1137 roku przez Wikinga Earl'a Rognvalda na cześć swojego wuja St Magnus'a. W materiale wideo zarejestrowanym w kościele podkładem dzwiękowym jest oryginalny zapis z kamery - organista grał co prawda niezbyt czysto, ale liczy się klimat.

W Kirkwall mieliśmy czas nie tylko zwiedzić katedrę, ale i pochodzić po uliczkach miasta

W drodze powrotnej z Kirkwall do Berwick zatrzymaliśmy się na Lamb Holm przy Italian Chapel - kapliczce wybudowanej w czasie II wojny światowej przez włoskich jeńców z Afryki Północnej (550 jeńców budowało bariery Churchilla)

Barierami Churchilla pojechaliśmy do Berwick, wsiadając tam na prom do John o'Groats

Pomimo zapadającego wieczoru - wykorzystując brak mgły podjechaliśmy jeszcze pod latarnię morską Duncansby Head i zrobiliśmy blisko dwugodzinny spacer po klifach. Króciutkie wideo ze spaceru w zakładce "Wyprawa"